tisdag 25 juni 2013

Grillad clubsteak!















Ni vet ju att vi gillar clubsteak här i stugan, kotletten på kon eller biffen med benet kvar eller hur man nu vill namnge denna smarriga bit. Vi har kommit fram till att clubsteak är bättre än T-bonesteak på flera sätt. Dels priset, ca 80 kr billigare per kilo och det man får extra på T-bonen är filén som vart fall jag kan hoppa över. Clubsteaken blir också lättare att tillbereda då biff delen tar längre tid än filén.
Men gudarna ska veta att det inte är en lätt del att grilla. En klotgrill skulle underlätta tror jag så man kan sätta på locket och få bättre värme, det har inte vi. Så då får man göra så gott man kan.
När den här biten skulle grillas, för ett par veckor sedan, hade vi just köpt en ny termometer. Den finns inte längre. Den klarade inte va värmen på grillen. Mycket bättre med en sånn med sladd på så att resten av termometern kan stå en bit bort. Men jag tänkte prova mig på lite steg för steg här:

1. Be om en fin och marmorerad bit ca 4-5 cm hög. ca 1000 gram. Räcker gott och väl till 2 personer. men köp inte en tunnare bit för då är det fort gjort att den blir torr.
2. Låt den ligga framme i rumstemperatur några timmar innan den ska grillas.
3. Salta och peppra biten just innan den ska på grillen.
4. Grilla den ganska hårt på båda sidor i några minuter. Lägg den sedan lite på sidan på grillen. Har man klotgrill så grillar man på indirekt värme med locket på (googla indirekt värme). Sätt i en termometer om du har. När den nått 54 grader. Efter ca 20 minuter kanske så packa in den i folie och låt den vila i ca 30 min. Det är värt att vänta den tiden. Kanske har ni även köpt en god skiva entrecote som ni kan äta under tiden, för om man köper över disk så kan man ju ta en skiva av olika bitar.

5. Tranchera köttet i ganska tunna skivor med en BRA kniv!!!!
6. Ät också köttet med bra köttbestick, det gör skillnad när man lätt kan skära genom köttet.
7. Njut!

Sen vill jag tipsa om att grilla skivor av sötpotatis, med ganska mycket salt på. De går fortare på grillen än vad man tror så var lite försiktigare än vad jag var....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar