fredag 1 mars 2013

Polpettone - köttfärslimpa

Igår kväll va det italienaren som stod vid spisen och efter vissa önskemål från mig så blev det polpettone till middag. Köttfärslimpa på svenska. De skiljer sig litegrann tror jag och det är nog vanligare att man i italien fyller sin limpa och att man packar ihop den som en stor avlång klump istället för att lägga den i en passande form.

I våran familj gillar vi olika - och igår kände jag bara för att få inpackat lite örter i min medan Marco drog på och bakade in både mozzarella och lufttorkad skinka. ja ni ser att tillbehören är annorlunda också. Jag önskade en tomatsås och fräsch avokado & ruccolasallad. Marco körde en senapssås och en 24 - timmars rödkålssallad. Ja, alltså han har inte varit förutseende och förberett salladen  24 timmar innan utan det betyder att han även då åt rödkålssallad och att detta är resterna. Men ni ser ju hur vacker den blir, alla de andra grönsakerna blir också färgade i röd/rosa.





Vi gillar olika!



Polpettone 4 pers
ca 800 gram blandfärs
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1/2 dl grädde
1 msk tomatpuré
salt och peppar

Valfri fyllning

Blanda ihop alla ingredienser till en fin smet. Dela på hälften om man vill göra två. Platta ut klumpen så att den är ca 2 cm tjock. Lägg på fyllningen och vik ihop den så att fyllningen stannar kvar.
In i ugnen 200 grader va 40 min.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar