lördag 30 mars 2013

Påsklammet!

Ja men igår förtärdes det lamm i stugan. Närmare bestämt lammentrecôte. Vi hade en hel bit och jag kunde först inte bestämma mig för hur jag skulle tillbereda den. Helstekt i ugn? Skivad och stekt? Hel och stekt i pannan? Det fick bli det sistnämnda. Såhär i efterhand känner jag att jag skulle ha valt mittenalternativet. Det är inte lätt att helsteka i stekpanna. Det gick fint men lite svårt att kontrollera även om termometern visade önskad grad så blev jag inte helt nöjd. Men supergoda smaker med rosmarin, syrlig sallad, söt morot med ingefära och vin från Barolo.

- Så, om ni ska laga lammentrecôte så skär skivor och stek som man ska steka entrecôte; på hög värme i smör och olja tills det kommer upp köttsaft, vänd då och stek ca 2-3 minuter på andra sidan. Låt vila minst 10 min i folie.

- Morötterna blev ljuvliga. det är bara att skala, badda in med timjan, hackad ingefära, salt och olivolja. In i ugnen ca 30-40 min på 250 grader. Klart!

- En syrlig Marco-sallad på mandolinad rödkål och fänkål.

- Och så det lilla extra; rosmarinsmör lagat på buffelsmöret!

Här hittar ni barolon som passa perfekt med lammet!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar