lördag 23 mars 2013

Bästa husmorstipset!

Igår lärde jag mig något nytt som jag aldrig hört förut. Hur man kan ta reda på om ett ägg är för gammalt för att äta utan att behöva knäcka det och dö av stank.
Jag jobbar ju inte på fredagar och passar då på att ha praktik. Under hem & konsumentkunskap A har man bara ett par veckors praktik som jag då har spridit ut under terminen för att få till det. Så jag är med på en lektion på fredagar och en lektion på måndageftermiddagar.
Ok, nog om det och tillbaka till husmorstipset. Igår pratades det lite ägg, eftersom det är påsk nästa vecka, och de skulle få baka rulltårta. Då togs detta husmorstipset upp och i HK-salen sitter också en mycket pedagogisk illustration på hur man ser att ägget är färskt.

Man tar alltså ett glas eller en skål med vatten och lägger i ägget.
1) Om ägget sjunker och lägger sig på långsidan = super färskt
2) Om ägget sjunker men ställer sig på höjden = helt okej
3) Om ägget flyter = gammalt och skall inte ätas

Om ni ser på bilden ovan så kan vi ganska snabbt se att vi inte ska äta vakteläggen som jag fick när jag fyllde år. Men man vet ju aldrig med ägg, de håller sig ofta längre än vad man tror. De vanliga hönsäggen är fortfarande färska. Vakteläggen får väl agera pynt under nästa helg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar