måndag 25 februari 2013

Världens godaste fisksoppa!



Den här soppan har jag tjabblat om tidigare men den är så vansinnigt god så den får sig ett inlägg till.

Jag gjorde ett rejält lass så syster + systerdotter som är i spångan å hälsar på får lunch imorrn.

Man kan ju ta och börja med att koka sin egna fiskfond först. Vi kom över 1/2 skrei, norsk torskfisk, för 49 kr/kg vilket ju är super! 2 filéer och 2 ryggbitar + fiskben att koka fonden på för typ 80 kr, som hittat. Man måste bara filéa fisken själv men det går ju bra.

Jag tog lite grönsaker som fanns, en bit sellerirot, 1 tomat, 1 vitlök, 1/3 purjo, räkskal från ca 400 gram räkor och så fiskbenen. Fräste på grönsakerna i smör, la ner räkskal å fiskbenen. Hällde på ca 1,5 liter vatten och på med locket. Så fick det koka ca 25 minuter.

Sen är det bara å sila av. Hälla tillbaka fonden i grytan med en klick smör. Låta det puttra 15 min ca å så i med de grönsaker du vill ha som bas i soppan.
I min soppa använde jag 2 små fänkål, en knippe dill och det gröna på purjon. Så skär man allt grovt och lägger i fonden och så får det koka tills det blir mjukt. Ca 15 min. Så häller man på lagom med grädde, ca 2-3 dl, p låter det koka ca 5 min till. Sen drar man fram stavmixern och mixar del slät. Sen tar man fram en stor eller två små citroner som man pressar i soppan. Saltar och pepprar å sen i med fisken som man skurit i bitar. De åker i ca 5 min innan man är redo att äta soppan. Och så de små räkorna som man ju skalat tidigare åker i när grytan står på bordet.

Sånn! Då har vi gjort den igen, världens godaste fisksoppa med fänkål!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar