söndag 27 januari 2013

Gårdagens 3-rätters!

Efter en stressig och lång vecka va det skönt att varva ner och ägna lördagen åt lite matlagning. Jag hade bjudit in mina stamgäster - mor och far - som är ett tacksamt sällskap. Och så här såg kvällens meny ut:

- Blåmusslor m/ smak av kokos & koriander -
Comtes d` Isenbourg, Gewurstraminer 2011, Alsace-Frankrike

- Lammsadel m/ rostade grönsaker & rödbetskräm -
Il Cascinone, Castillero Langhe Rosso 2008, Piemonte-Italien

- Hemlagad dulce de lecheglass m/torrostade mandlar & valnötter -
Svart kaffe




Musslorna fick lite av gewurstraminern i sig tillsammans med kokosmjölk och färsk koriander och lime. Citrongräs glömde jag köpa men det kan va ett tips annars.




Hittar man inte lammkotletter så är lammsadel ett lika så gott alternativ om inte bättre. Till det kan man ju servera rostade grönsaker, för exempel fänkål, rödlök, brysselkål och rödbeta. och så gör man en kräm på kokta rödbetor, vitlök, en liten klick honung och creme fraiche. Använd stavmixer!


Den här glassen fick spendera ca 6 timmar i frysen eftersom jag glömt att frysa glassmaskinen, men den blev super bra för det. Den är lagad på kondenserad mjölk vilket ger en fin kolasmak. De finns att köpa på burk både sötad och osötad. Jag hade osötad men hade i lite egen sötning istället.
Jag misslyckades dock med försöket att koka burken med den kondenserade mjölken. Den ska koka i ca 3 timmar och ska då få en härligt krämig konsistens. Det ville inte min utan förblev rinnande. Glassen blev god ändå men hade säkert blivit krämigare om jag lyckats med den kondenserade mjölken.

1 burk kondenserad mjölk (osötad)
4 dl vispgrädde
5 ägg
ca 1 dl sukrin/socker

rostade mandlar/nötter

Vispa grädden fast. Knäck äggen och separera gulan och vitan. Vänd ner gulorna i grädden. Blanda ner den kondenserade mjölken i grädd och äggblandningen.
Vispa vitorna fasta. Häll i sötningen på om på. Vänd ner de vispade vitorna i gräddblandningen. Kör i glassmaskin eller häll i en form och ställ i frysen ca 5 timmar. Servera med rostade mandlar och nötter. och om du lyckas koka en burk med kondenserad mjölk - dulce de leche - så kan man även använda den som kolasås på glassen...

Ha en skön söndag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar