onsdag 30 januari 2013

Att steka fläskkotlett!

Ja det är kanske inte en självklarhet hur man bäst lyckas med det, inte för mig i vart fall. Men övning ger färdighet som det så fiffigt heter. Nu menar jag inte att det inte går att lyckas på första försöket för det är klart man kan det. Det som är klurigt är att finula ut stektiden i förhållande till tjockleken på kotletten.

Och så vill jag bara säga att kombinationen fläskkött + salvia + smör är kanske den bästa.

Så här tillagade jag mina kotletter:

1. Ta fram de ur kylen någon timme innan och låt de bli rumstempererade.
2. Torka av de med papper.
3. Gör tre fina snitt i ena sidan av kotletten, detta gör att kotletten inte blir välvd när man steker den.
4. Salta och peppra kotletten strax innan det är dags att steka den.
5. Hetta upp en stekpanna, lägg i smör och rapsolja. Här har jag även i färsk salvia som får fräsa med smöret.
6. När det slutat fräsa lägger du i kotletterna. Lägg i max två åt gången. Sänk INTE värmen.
7. Stek ca 1,5 minut på varje sida. Mina kotletter var ca 1,5 cm tjocka.
8. Dra antingen pannan åt sidan och låt kotletterna ligga kvar 4-5 minuter i stekpannan och vila sig och att värmen sprider sig ordentligt i kotletten. Eller så ta upp de ur pannan och lägg de på varandra i folie i ca 5 min.
9. Resultatet blir en mör och smarrig kotlett!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar