tisdag 21 februari 2012

Melanzana...

receptet kommer här som utlovat! Det kommer gå till såhär att Marco förklarar för mig och så översätter jag till svenska.


Först ut är alltså Ragún med stort R.
Ca 500 gram blandfärs. Blandfärs är bäst. Grisen är ju lite fetare än kossan så det blir en god mix de två emellan.
Här kan man ha lite som man önskar med mängden tycker Marco, allt efter smak men det rekomenderas 2 morötter, 3-4 stjälkar av selleri. Och om man önskar; lite lök. Som framgår av tidigare inlägg har vi inte någon lök i våran Melanzana. Detta skall helst mixas eller hackas mycket fint. Häll i gott med olivolja och bra me smör i en kastrull och när det är hög  temperatur (ska knastra om det) så lägg i carota (moroten) å sedano (sellerin). 3-4 minuter ska det gotta till sig i kastrullen och sen ska färsen i. Dra ner temperaturen till hälften, bättre mot låg temperatur än hög.  Häll också i ett glas med rödvin. Nu ska allt puttra i ca 40 minuter. Rör om då och då. Strö på lite salt också. Ticktick... nu har det gått 40 min å då ska en box med passerade tomater hällas i "Passata di Pomodoro" från Mutti såklart ( Marco säger att jag ska skriva - Mutti is very god). Dra ner temperaturen till det lägsta. Nu ska detta igen stå å puttra i ca 45-60 min, locket kan man ha på i kanske 25 min sen ta av det. Prova av me salt, peppar å vin. Så som man gillar själv. Sånn, nu är ragún klar. Detta är ju såklart en ragú som kan användas till massa annat också.

Å här har vi melanzanan (aubergin). Marco använder 3 lite mindre eller 2 stora. Skär de i skivor som på bilden, mellan 0,5 - 1 cm. Låt skalet vara kvar så blir det lite amargo (bittert). På me lite olivolja och lägg melanzanan antingen i stekpannan eller i inomhusgrill om man har en sån, 1 minut ca på varje sida. 

Nu är det dags att förflytta allt till formen och få ihop allt. Först melanzana i botten, sen ragú, och sen ett lager med ost. Det här med osten kan man ju verkligen variera sig i en evighet men vi har kommit fram till att sottilette "hamburgerost" blir bäst. Till vänster ser ni emmental och till höger cheddar.

Å så gör man ett lagar till.
Sådär... och på de sista melanzanasarna skall det ett lag till me ragú (ingen ost) in i ugnen 180 grader ca 20 min. När den är klar så ta ut den å ös över massa riven parmesan och in i ugnen igen i 3-4 min.  

Buon appetito! / Marco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar